Kennisbank

Monteur inspecteert Citroën op hefbrug in autowerkplaats met gereedschap en onderdelen op werktafel

Wat kost onderhoud aan een Citroën?

Onderhoud aan een Citroen kost tussen €150 en €400 voor een kleine beurt en €400 tot €900 voor groot onderhoud. De prijs hangt af van je model (C1, C3, C4), motortype en je keuze voor dealer of vrije garage. Lees wat er precies bij klein en groot onderhoud gebeurt, welke factoren de kosten bepalen, en…

Read more »
Monteur voert onderhoud uit aan Renault in garage, handen controleren olie en filters bij open motorkap

Hoe vaak moet een Renault onderhoud hebben?

Een Renault heeft gemiddeld jaarlijks of om de 15.000 tot 30.000 kilometer onderhoud nodig, afhankelijk van model en motortype. Je dashboard geeft aan wanneer het tijd is voor een servicebeurt. Tijdens onderhoud wordt motorolie vervangen, worden vloeistoffen gecontroleerd en krijgt je auto een grondige veiligheidscheck. De kosten variëren tussen €150 en €600, afhankelijk van het…

Read more »
Monteur onderhoudt hybride motor met oranje hoogspanningskabels naast benzinemotor in professionele garage

Wat is het verschil in onderhoud tussen hybride en benzine?

Hybride auto's hebben naast een benzinemotor ook een elektromotor, accu en regeneratief remsysteem die specifieke kennis vragen. Het onderhoud kost niet automatisch meer, maar verschilt wel. Remmen gaan vaak twee keer zo lang mee door het regeneratieve systeem, wat honderden euro's bespaart. Wel heb je een garage nodig met hybride-certificering voor diagnose en reparaties aan…

Read more »
Monteur inspecteert distributieriem van Renault Clio motor in professionele garage met daglicht

Wanneer moet de distributieriem van een Renault Clio vervangen worden?

De distributieriem van een Renault Clio vervangen is cruciaal onderhoud dat kostbare motorschade voorkomt. Het vervangingsinterval ligt tussen 90.000 en 120.000 kilometer of na 5 tot 6 jaar, afhankelijk van je motortype. Bij oudere modellen is dit vaak korter. Een gebroken distributieriem veroorzaakt direct ernstige schade aan zuigers en kleppen, met reparatiekosten van duizenden euro's.…

Read more »
Monteur inspecteert elektrische auto-accu op werkbank in garage met gereedschap en daglicht

Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?

De accu van een elektrische auto gaat gemiddeld 8 tot 10 jaar mee, met een bereik van 150.000 tot 300.000 kilometer. De meeste batterijen behouden daarna nog 70-80% van hun oorspronkelijke capaciteit. De werkelijke levensduur hangt af van je laadgedrag, rijstijl en omgevingstemperatuur. Met de juiste verzorging—zoals laden tot 80% en snelladen met mate—kun je…

Read more »
Monteur voert onderhoud uit aan elektrische auto met zichtbare motor en batterijcomponenten in werkplaats

Wat kost onderhoud aan een elektrische auto per jaar?

Een elektrische auto onderhouden kost gemiddeld €100 tot €300 per jaar, aanzienlijk minder dan de €300 tot €500 per onderhoudsbeurt bij benzine- of dieselauto's. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor en honderden bewegende onderdelen zijn er simpelweg minder zaken die kapot kunnen gaan. Remmen slijten langzamer door regeneratief remmen, en je hoeft geen olie, bougies…

Read more »
Monteur werkt aan elektrische motor van EV in garage, met gereedschap en diagnoseapparatuur op werkbank zichtbaar.

Kan elke garage een elektrische auto onderhouden?

Niet elke garage kan zomaar aan een elektrische auto werken. Voor onderdelen zoals banden, remmen en APK-keuringen heb je geen speciale training nodig, maar voor werkzaamheden aan hoogspanningssystemen is een gecertificeerde EV-monteur nodig. Dit komt door de veiligheidsrisico's van hoogspanning tot 800 volt in elektrische auto's. Een NEN 3140 certificering is verplicht voor werken aan…

Read more »